Saturday 21 September 2013

Rangka cerpen aku

Assalamualaikum,hi, aku nak masuk pertanding cerpen tentang sahabat, tarkh tutup :27/9/13 pula tu. Tapi aku dah ada idea sikit sikit,tapi nama karakter aku dah ada ( Dania dan Najwa) dan macam nilah rangka nya.

pendahuluan

-Cerita macam mana mereka kenal,dimana,bila dan sebagainya. Ceritalah apa suka dan duka mereka dahulu

Isi-isi

-di kolej,mereka berkawan dengan seorang ni(Sharifa) dia seorang yang bermuka dua,depan Dania dan Najwa dia pura-pura baik, tapi belakang  mereka berdua dia cakap buruk./
-Suatu hari Dania bagitahu Sharifah yang dia kurang suka dengan perangai Najwa yang suka marah dia tak tentu fasal.
-Sharifa dia bagitahu kat Najwa yang Dania cakap Dania amat benci dengan perangai Najwa yang suka marah, perasan,sombong tak tentu fasal, dan tentu-tentu Sharifa bagi tahu benda yang amat 100 peratus terbalik dengan apa yang Dania cakap
-bermulalah konflik antara Dania dan Najwa, mereka selalu bergaduh dan bergaduh tak kira mana dan bila,mereka tukar bilik asrama,mereka tukar tempat duduk di dalam kelas. Dan Sharifa pastinya orang yang amat puas hati sebab sebenarnya dia amat benci mereka berdua rapat.
-Sarah Elyana yang juga berkawan tapi tak rapat dengan Sharifa dengar apa yang berlaku pada Najwa dan Dania disebabkan oleh Sharifa kerana terdengar percakapan Sharifa dan rakan baik Sharifa iatu Farah Amy tentang semuanya.
-Sarah yang dahulunya kawan baik Dania pun bagitahulah apa yang dia dengar dan nasihatkan Dania supaya minta maaf terhadap Najwa, tetapi Dania berkeras namun didalam hatinya di ingin sangat nak minta maaf.

Penutup

-Akhirnya Sharifa mengaku yang dialah punca mereka berdua bergaduh, Dania dan Najwa langsung tak mampu nak memaafkan dia tetapi mereka tetap memaaf kan dia kerana Dania dan Najwa tahu manusia melakukakan kesilapan. lalu mereka memulakan persahabat mereka semula.Dan apa yang terjadi mereka anggap sebagai suatu peringatan.

________________________________________________________________________

So amacam? tapi aku rasa nak tambah lagi dua isi, tapi nantilah. sekian. Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment

SuJu elf